Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
27.2.2023, Milan Šurkala, aktualita
Solární auta to mají se svou budoucností dost nahnuté. Dva nejslibnější projekty Sono Motors a Lightyear mají už dlouho problémy. Ta první to vzdala a projekt ukončila, druhá je v insolvenci, přesto ale zakládá novou firmu.
cechuldo (34) | 28.2.202310:33
solarne experimentalne lietadla sú, ale nikdy nebudu nič prevažat maju problem same zo sebou, auto by mohlo byt len vaha by musela nie stovkach kg, len par kg.
Odpovědět0  0
nephilim (46) | 28.2.20239:43
Tzv. Solární konstanta ­(cca 1,4kW­/m2­) ukazuje, že pokud by se podařilo přeměnit 100ˇ% této energie na elektrickou, začal by pohon na solární energii dostávat šanci. Neříkám, že smysl, pouze šanci.
Toto je samozřejmě teorie, která platí pouze v laboratních podmíkách, na papíře. Skutečnost je nepřekvapivě zcela jiná, mnohem méné optimistická a svými parametry jasně ukazuje, že spoléhat na tento způsob získání el.energie je zcela mimo realitu. Dokonce i v případě, že by šlo o kombinaci nabíjení z rozvodné sítě a solárními panely na automobilu, protože solární panely dodají zanedbatelné množství el.energie. Výjimkou mohou být místa jako Californie, Austrálie apod., kde je mimořádně velký počet slunečných dnů a solární panely by dokázaly dodat významnější množství el.energie.
Záměrně nezmiňuji známé nevýhody ponechání vozu na slunci, např. auto si majitel obvykle nabíjí přes noc, aby jej měl ráno připravené k cestě, auto na slunci sice má potenciál k produkci el.energii, současně se také významně ohřeje, takže část el.energie padne na chlazení akumulátorů a klimatizaci kabiny atd.
Zkrátka, auta poháněná zcela solární energií jsou za daných technických, technologických a meteorologických podmínek nerealizovatelná. Ovšem za specifických podmínek, např. solární panely by byly doplňkovým zdrojem el.energie a vůz by byl provozován v oblasti s extrémně velkým počtem slunečných dnů by solární panely na voze dávaly smysl coby doplňkový zdroj el.energie.
Odpovědět2  1
Milan Šurkala (4972) | 28.2.202310:25
"by solární panely na voze dávaly smysl coby doplňkový zdroj el.energie­"

Tak ono to tak také u všech těchto solárních aut bylo myšleno. Ještě nikdo nevymýšlel relativně normální solární auto, které by mělo jezdit výhradně na solární energii. Ani to Sono, ani ten Lightyear nebyl koncipován a propagován tak, že to bude jezdit jen a pouze na slunce.

"Dokonce i v případě, že by šlo o kombinaci nabíjení z rozvodné sítě a solárními panely na automobilu, protože solární panely dodají zanedbatelné množství el.energie­"

Opět, to byl také koncept těchto dvou aut, že to bude kombinace těchto dvou zdrojů. Toto ­"zanedbatelné­" množství energie pochopitelně závisí na tom, kde je to auto provozováno, jak správně říkáte. Třeba u Sona to mělo činit 5800km ročně v oblasti Mnichova ­(takže cca 50 % ročního nájezdu, což mi moc ­"zanedbatelné­" nepřijde, na druhou stranu v praxi by to bylo z různých důvodů jistě o dost méně ­- stíny budov, jiných aut,...­). Tady se můžete podívat i na test https:­/­/sonomotors.com­/site­/assets­/files­/10315­/221222_solar_charging_svc3­-01_on_13_12_2022.pdf

U Lightyearu to mělo být 6­-11 tisíc km ročně podle polohy ­(tzn. 50­-90% ročního nájezdu typického evropského auta­).

"současně se také významně ohřeje, takže část el.energie padne na chlazení akumulátorů a klimatizaci kabiny atd.­"

To je pravda, pokud to auto budete schválně parkovat na slunci. Zapomínáte ale na to, že ne vždy si můžete vybrat, kde zaparkujete, a pak se Vám na sluníčku standardní auto ohřeje taky, ale už si nenasbírá energii k tomu, aby se tohoto ohřátí zbavilo. Solární auto ano.

Je zajímavé, že když se lidé baví o elektromobilech, tak každý zmiňuje to, že to nebude mít kde zaparkovat a dostat se k místu s nabíječkou, ale jak je řeč o solárním elektromobilu, najednou je míst všude dostatek a každý si může vybírat, zda bude parkovat na sluníčku nebo ve stínu.

Odpovědět1  0
Budman (261) | 27.2.202319:43
Mě spíš fascinuje, že na tohle pořád ti investoři skáčou ­- však lidé, kteří investují do startupů musí být už v principu lidé s nějakým vzděláním­/zkušenostmi­/inteligencí ­(negramotný blbec většinou peníze nemá a když už, tak určitě neřeší podobný styl investování­) a tohle jakýkoliv technik se základní znalostí fyziky a elektriky okamžitě odhalí jako hrozně neefektivní. Tedy minimálně na osobních autech, na těch busech už to za určitých podmínek asi fungovat může i když to asi také hitparáda nebude.
A to nejsou jen solární auta, stejná volovina jsou třeba ty gravitační baterie nebo výroba elektřiny bržděním naložených tahačů a podobné vylomeniny... všechno to je funkční jen principiálně, ale prakticky ani náhodou
Odpovědět3  1
Eskymak (1057) | 27.2.202316:29
To je ale překvapení... Prachy v čudu, a slíbený zázrak nikde. Založí se nová firma firma na zázraky a jede se dál. :­-)
Odpovědět6  1
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.